Res enkelt utan bilägande

Det går att få människor att välja bort bilägande om man bara gör det tillräckligt bekvämt att åka kollektivt. Det menar i alla fall resetjänsten Ubigo i Göteborg.

Det hela började våren 2011. Hans Arby, konsult inom sälj och marknadsföring, hade i flera år funderat på hur man skulle kunna skapa en tjänst för storstadsbor som gjorde kollektivtrafik till ett lika bekvämt rese­alternativ som bilen. Inte för att han hade något emot bilar i sig, men som han såg det fanns det stora fördel­ar med att hjälpa människor att välja bort bilägande.

För vinsterna med att minska just bilägandet är flera. Ur individens perspektiv för att det innebär ganska mycket ångest kring till exempel parkering och köer. Ur ett samhällsperspektiv är det tydligt att ju fler som äger bilar, desto mer plats tar de och desto större blir de negativa miljökonse­kvenserna.

– En bil innebär 60 procent fasta kostnader och har du väl investerat i en så är det såklart dumt att inte utnyttja den så mycket som möjligt och då ökar bilåkandet, konstaterar Hans Arby.

Även ur ett ekonomiskt perspektiv blir den lokala ekonomin starkare om människorna i en stad köper lokalproducerade tjänster istället för globalt producerade bilar.

– Så egentligen är det bättre för alla om färre äger en bil. Samtidigt måste hushåll och företag få ihop sin dagliga verksamhet, och då är bilen med sin flexibilitet ett viktigt redskap.

Hans Arby bestämde sig för att börja skissa på en tjänst som skulle göra det möjligt för storstadsbor att välja bort bilägande samtidigt som de behöll flexibiliteten. Resultatet blev Ubigo.

Affärsidén bygger på att ett bolag handlar upp vardagsresor i volym från både kollektivtrafik, bilpooler, cykeluthyrning, biluthyrning och taxi. Sedan paketerar de resorna och säljer abonnemang till privatpersoner för en mindre kostnad än vad hushållet hade fått betala om de köpt resorna var för sig.

– Men framförallt blir det mycket enklare, för de alternativ som finns idag är inte så flexibla. Köper du till exempel ett månadskort för kollektivtrafiken så ingår inte de andra trafikslagen även om du behöver dem ibland. Och även om du inte skulle åka särskilt många dagar den månaden så får du ändå betala fullt pris för ditt månadskort.

Fullskaligt test

Frågan var bara hur Ubigo skulle kunna realiseras. En mindre förstudie av idén gjordes 2011 som visade att det skulle kunna fungera. Problemet var bara att varken Västtrafik (Västsveriges kollektivtrafikbolag som kontaktades eftersom Hans Arby bor i Göteborg), taxi eller någon annan stor aktör ville vara ansvarig för en sådan tjänst.

– De tyckte att idén var väldigt bra och ville gärna vara med som leverantör, men ingen ville stå som huvudman.

Det var då Hans Arby kom i kontakt med Go:smart, ett VINNOVA-finan­sierat projekt inom programmet Utmaningsdriven innovation på Lindholmen Science Park. Go:smarts uppdrag var att utveckla framtidens resetjänster och de tyckte att Ubigo passade väldigt väl in i projektet. Tillsammans bestämde de sig för att göra ett fullskaligt test.

I november 2013 startade ett halvårslångt test av Ubigo och av 500 sökande hushåll valdes 70 stycken ut. Gemensamt för dem alla var att de bodde max 400 meter från en bilpool, att de hade tillgång till kollektivtrafik men också att de inte var alltför intresserade av miljöfrågor.

Ubigo valde i sin modell att erbjuda kunderna ett abonnemang som täcker alla trafikslag. Skulle det vara så att hushållet inte utnyttjade alla sina resdagar under en månad så fördes överskottet dessutom över till nästa. Kunderna skötte alltsammans via en app i sin mobiltelefon där de också enkelt kunde beställa en taxi ifall det till exempel skulle visa sig att det var stopp i spårvagnstrafiken. Då tog Ubigo taxiräkningen och skötte sedan allt pappersarbete för att få ersättning från resegarantin.

– Genom alla de här möjligheterna skulle användarna få i princip samma flexibilitet som med en egen bil, men till en lägre kostnad och utan obehagliga överraskningar i form av verkstadsräkningar och liknande.

Och bilar uteslöts inte ur konceptet, tvärtom ingick både bilpool och hyrbil i abonnemanget.

– Vi positionerar oss inte mot bilanvändandet utan mot bilägandet. Bilen kan vara ett fantastiskt redskap, men problemet när du äger en bil är att du måste använda den i princip jämt för att få ekonomi i ägandet. I det här konceptet kan du ha bil när du behöver den, men har samtidigt också väldigt mycket annat att välja på.

Hållbart system

Deltagarna fick betala med sina egna pengar för att på så vis verkligen kunna känna efter om de tyckte att de fick ut ett tillräckligt värde av Ubigo.

En som var med och testade Ubigo var Christian Seiberlich som bor i stadsdelen Lunden i centrala Göteborg.

– När erbjudandet om Ubigo dök upp funderade jag precis på att skaffa bil, men jag hade läst om liknande tjänster i USA och tyckte att det verkade vara väldigt smart. Eftersom jag var nyfiken på fenomenet ville jag vara med.

Själv tycker han att det fungerade alldeles utmärkt, framförallt att han kunde välja olika transportmedel från dag till dag beroende på vad han skulle göra.

– Jag är egen företagare och gör mycket kundbesök. När jag skulle runt inne i stan kunde jag resa kollektivt och slippa tänka på parkeringsplatser. Skulle jag sedan på möten i närområdet kunde jag ta bilpool och längre bort fanns hyrbil, det var helt perfekt!

För Christian Seiberlich var det från början bekvämlighet och nyfikenhet som var avgörande, men ju längre projektet pågick ökade även tanken på hållbarhetsfrågorna.

– Jag grät när jag fick reda på att testet inte skulle fortsätta. Det passade mig perfekt, och måste vara guld för dem som vill skapa något bra för framtiden när det gäller mobilitet.

J­ag kan inte förstå att det här inte redan finns.

Bekvämt och enkelt

I april 2014 avslutades testperioden och en utvärdering gjordes av forskare på Chalmers som visade att av de 70 hushållen var det bara två som inte hade använt tjänsterna. Alla övriga hade både deltagit och fullföljt hela det sex månader långa försöket, och flertalet hade också ändrat sina resvanor.

– De hade gått med för att de var nyfikna, men fullföljde för att de tyckte att det var bekvämt.

Efter testet ställde forskarna också frågan om familjerna skulle fortsätta med sitt förändrade beteende, trots att de nu inte skulle ha tillgång till Ubigo.

– Hälften svarade ja, medan de andra sa att de bara skulle ha gjort det om det vore lika enkelt som under provperioden. För att släppa bilägandet behövde de en sådan här tjänst.

Vad som händer med Ubigo i framtiden är fortfarande inte helt klart, däremot har Västtrafik fått stöd av VINNOVA för att göra en så kallad innovationsupphandling där den som kan presentera en liknande tjänst får rätt att sälja deras resor i den.

En kommentar till “Res enkelt utan bilägande

Kommentera

Tidningen Innovation modererar kommentarerna på sidan. Vi förbehåller oss rätten att radera poster som innehåller till exempel personangrepp, reklam, rasistiskt eller sexistiskt innehåll. Det gäller även poster med länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.