Sengerema, Tanzania
Solpaneler säljs och installeras av lokala entreprenörer i Sengerema, Tanzania.

Trine ger Östafrika el genom solpaneler

Företaget Trines mål är att minska energifattigdomen i världen. Genom att låta privatpersoner investera i olika projekt kan lokala entreprenörer sälja och installera solpaneler. Bara i år kommer 48 000 personer att få tillgång till el för första gången.

Trine är ett gammalt ord för trippel på engelska och det är just det Trine står för – people, planet, profit. Affärsidén är att koppla samman solenergi och finans genom att låta privatpersoner och företag investera i lokala solenergiprojekt som i sin tur bidrar till att förbättra vardagen för de människor som bor där.

Idén till Trine fick Sam Manabieri, en av grundarna, när han jobbade som försäljningschef för Nordamerika på det tyska elektronikföretaget Bosch.

– Vi lanserade ett finansieringsprogram för solenergi för att kunna erbjuda små och medelstora installatörer möjligheten att gå ut och knacka dörr och sälja solel. Företagen står för allt från solpaneler till montering. Det enda kunden behöver göra är att betala för elen.

Väl hemma i Sverige igen visste Sam Manabieri att han ville fortsätta att utveckla idén genom att lägga till ett tredje ben – social hållbarhet.

– Jag upptäckte vilket enormt stort problem energifattigdom är. Var femte person på planeten, 1,2 miljarder människor, har bara tillgång till fotogen och diesel som källa till energi. Solel är minst lika billigt, eller billigare. Teknologin finns, det är finansieringen som saknas.

Rädda världen

Med hjälp av Chalmers Ventures Startup Camp kom Trine igång ordentligt. De byggde ett litet datascript med kort information om sin affärsidé som sedan mejlades ut till solcellsentreprenörer över hela världen för att se var intresset var som störst.

– Alla entreprenörer vi samarbetar med har genomgått en rigorös prövning och bland de entreprenörer som hörde av sig var det de östafrikanska som gång på gång arbetade sig upp till toppen, säger Sam Manabieri. Så vi beslöt oss för att börja där.

De byggde en första testprodukt och med hjälp av ett litet startkapital från Chalmers Ventures gjorde de en första resa till Östafrika för att träffa och validera de entreprenörer de trodde på.

– Sedan åkte vi hem och lade upp det för finansiering på internet. Vår plattform vänder sig framför allt till privatpersoner eftersom alla ska kunna känna att de kan vara med och rädda världen och göra en konkret social och miljömässig nytta. Sedan kan de följa projekten genom foton, koordinater och inte minst vilket koldioxidfotavtryck det lämnar efter sig.

Oändliga möjligheter

Ett normalt hushåll i Östafrika lägger svindlande 40–60 procent av sin nettoinkomst på diesel och fotogen. Solel minskar den kostnaden med upp till hälften och plötsligt har familjen råd att till exempel skicka ytterligare ett barn till skolan.

– Det är fantastiskt att se den direkta ekonomiska utvecklingen eftersom det skapas en stor entreprenöriell verksamhet när det finns tillgång till el. En herrfrisör kan till exempel köpa en trimmer och passa på att sälja mobilladdning under klippningen. Barnen får mer tid att läsa läxor på kvällarna, säger Sam Manabieri. Tillgången till internet gör också att det går att få nya tankar och idéer som bidrar till utvecklingen på olika sätt.

Trine har funnits sedan 2015 och bara i år kommer ungefär 48 000 människor genom Trine för första gången att få tillgång till el i Östafrika. Inom två års sikt är målet att nå mer än fyra miljoner personer för att sedan tiodubbla det inom fem år.

– Det känns oerhört spännande! Nu har vi testat och bevisat att det fungerar, men vi har knappt skrapat på ytan. Ingen vet ens att vi finns i den stora världen och det vill vi ändra på.

Trine har nu nu dragit igång en stor investeringsrunda för att för egen del kunna skala upp verksamheten över Europa och på så sätt kunna finansiera fler, större och bättre projekt.

Kommentera

Tidningen Innovation modererar kommentarerna på sidan. Vi förbehåller oss rätten att radera poster som innehåller till exempel personangrepp, reklam, rasistiskt eller sexistiskt innehåll. Det gäller även poster med länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.