Anna Hedlund driver Bloggen Stil & Teknik, och var en av inspiratörerna under FashionTechGBG.

Nya idéer föds i mötet mellan mode och teknik

Glitter, inspiration och teknik som vänder upp och ner på hela affärslogiken inom modevärlden – på #FashionTechGBG genereras idéer i skärningspunkten mellan mode och teknik.

Det surras runt borden. Först lite tveksamt, men snart så intensivt att de båda moderatorerna får spontana nej-rop till svar när de säger att tiden är ute.

– Jag var med på en teknikcamp i början av sommaren, säger Alva Olausson som fyller 14 år i höst. Det var kul, och eftersom jag gillar skapande, alltså att ta en idé till verklighet, så blev jag nyfiken och anmälde mig till det här också.

Det är en fredag eftermiddag i mitten på augusti och dags för #FashionTechGBG, ett event som ordnas av Göteborgsregionens kommunalförbund och Business Region Göteborg med stöd av Vinnova.

– Inom vår avdelning GR Skola Arbetsliv jobbar vi aktivt med att få fler tjejer att välja tekniska utbildningar och att motverka könsstereotypa val överlag, berättar Emma Theiland Nilsson, processledare för #FashionTechGBG.

De har fått finansiering från Vinnova genom utlysningen Innovate Passion vars mål är att unga kvinnor och flickor ska kunna utveckla nya teknikområden och yrken utifrån sina intressen och passioner. Tretton event har genomförts på olika platser i Sverige under 2017, och förhoppningen är att de idéer som deltagarna utvecklar under eventen ska kunna vidareutvecklas till exempelvis nya utbildningskoncept eller yrkesinriktningar.

Glitter och teknik

Göteborgsregionens kommunalförbund och Business Region Göteborg valde att ha mode som samlande tema för sitt event och när deltagarna anländer till kulturfabriken Brewhouse i centrala stan möts de av glittrande draperier, röd matta och green screen-fotografering. Musiken strömmar ut ur högtalarna när Emma Theiland tar emot de första tjejerna som kommer in genom dörren. En av dem är 17-åriga Samira Mahmoudi.

– Jag är här främst för att jag är intresserad av teknik, säger hon. Ibland får jag egna idéer, så jag ser fram emot att få lära mig mer om hur man kan presentera dem för andra.

Till vardags läser hon på gymnasiet, men inte någon teknisk utbildning utan programmet för vård och omsorg.

– Det blev mest så för att det var enklast, förklarar Samira Mahmoudi. Men det jag tycker är roligast är teknik, så jag funderar på att plugga programmering efter gymnasiet. Vi får se hur det blir.

Lite längre in i lokalen placerar arrangörerna ut deltagarna vid runda bord framför scenen. Oavsett om man har kommit hit ensam eller med en kompis delar arrangörerna in tjejerna i olika lag för att de ska få lära känna nya personer, men också för att få en bra blandning när det gäller ålder och bakgrund.

Under eftermiddagen får de lyssna på tre inspiratörer som jobbar i skärningspunkten mellan mode och teknik. Första talare ut är journalisten Anna Hedlund som driver bloggen Stil & Teknik.

– Jag var tidigare modeskribent på TT i många år, men är också intresserad av teknik och såg fler och fler kopplingar mellan de här två ämnena, berättar Anna Hedlund. Även om de kan verka olika så finns det väldigt många skärningspunkter där teknik kan förstärka mode eller användas för att lösa problem som branschen står inför.

Hon visar bild efter bild på fantastiska kreationer där designern har använt sig av teknik för att skapa effekter i plagget, men också bilder med exempel på nya tjänster och innovationer som syftar till att lösa en rad olika problem som finns i modebranschen. Och det är ingen tvekan om att hon når fram. Deltagarna lyssnar uppmärksamt och inte en enda mobiltelefon är framme i publiken.

Tredimensionellt mode

Samma sak händer när dagens andra inspiratör, Rickard Lindqvist från Göteborgsbaserade modelabbet Atacac står på scenen en stund senare.

– Jag kommer från modevärlden, har jobbat som herrskräddare och designer och till och med forskat på textilhögskolan i Borås, berättar Rickard Lindqvist. Men min kollega som jag driver Atacac med är inte textilutbildad över huvud taget utan programmerare.

Tillsammans har de två börjat designa kläder med hjälp av samma sorts 3D-modulering som länge har använts inom till exempel fordonsindustrin. Och med hjälp av tekniken kan de visa upp tredimensionella plagg, både stilla och i rörelse, som faktiskt inte finns ännu.

– På så sätt kan vi vända på modevärldens logik, förklarar Rickard Lindqvist.

För när traditionella modeföretag först syr upp en massa plagg och sedan visar upp dem och hoppas att någon ska köpa gör Atacac tvärtom. De lägger upp 3D-bilderna av plagget i webb-shopen, men det är först när en kund faktiskt köper en tröja som plagget sys upp.

– Och eftersom vi gör det i vår minifabrik på Ringön här i Göteborg kan kunden ändå få det bara några dagar senare. På så sätt slipper vi göra som resten av modeindustrin och producera för mycket kläder, kläder som sedan får slängas och bidrar till stor miljöpåverkan.

Även eftermiddagens tredje inspiratör, grundaren av appen It’s My Styl Josephine Eskilsson, har använt teknik för att förverkliga sin modeidé.

– När jag gick på gymnasiet ringde jag och min kompis Felicia varandra varje morgon för att prata om vad vi skulle ha på oss den dagen, berättar Josephine Eskilsson uppe på scenen. Men det var inte alltid helt enkelt att veta vilken grön tröja som Felicia menade.

Så de båda vännerna började önsketänka: tänk om det fanns en app där man kunde visa upp det man skulle ha på sig för sina vänner och diskutera och få feedback. Men en sådan app fanns inte. Och hade kanske fortfarande inte funnits om inte Josephine Eskilsson hade gått på ett inspirationsevent liknande Fashion Tech GBG.

– Där lyssnade jag på en tjej som hade drivit ett UF-företag. Och jag tänkte att om hon, som bara var några år äldre än jag och som jag kunde identifiera mig med, kunde göra det här, då kunde jag med.

Väcker fantasin

När Josephine Eskilsson lämnar scenen är det dags för eftermiddagens grupparbete. Stiftelsen Drivhuset, som hjälper nya entreprenörer att starta och driva företag, går upp på scenen och går igenom hur man kan tänka när det gäller målgrupper, behovsanalys och pitchar. Därefter får grupperna testa att själva ta fram och presentera en idé. Först är diskussionen lite tveksam, men snart är den så intensiv att deltagarna ber att få ”bara lite tid till” när Maria Gustafsson från Drivhuset säger att det är dags för nästa steg.

Och för Josephine Eskilsson är det självklart att event som #FashionTechGBG är viktiga både i ett kortare och ett längre perspektiv.

– Det handlar om jämställdhet. Vi har mött så många investerare som har valt bort oss, inte för att de är elaka men för att de inte identifierar sig med oss och vår målgrupp som är unga kvinnor. Det behövs fler kvinnor både som företagare och investerare inom teknikbranschen om vi ska kunna ta tillvara på den potential som faktiskt finns.

Kommentera

Tidningen Innovation modererar kommentarerna på sidan. Vi förbehåller oss rätten att radera poster som innehåller till exempel personangrepp, reklam, rasistiskt eller sexistiskt innehåll. Det gäller även poster med länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.