Smarta transporter tar mindre plats

I framtiden behöver vi hitta nya sätt att lösa våra transportbehov. Det handlar om klimatfrågan, men också om att möta de stora utmaningar som finns i växande städer runt om i världen, där trängsel, buller och miljöproblem gör att bilar och stora trafikanläggningar måste få mindre utrymme.

Digitalisering och delningsekonomin skapar nya möjligheter att möta behov av mobilitet på andra sätt än tidigare. Lösningarna finns inte bara i ny teknik, utan också i nya innovativa tjänster och smartare sätt att organisera resor och transporter. Utvecklingen går mot att göra det lättare för människor att förflytta sig själva och olika varor, medan mycket tidigare har utgått ifrån att de flesta äger och kör egen bil.

Ett spännande exempel är projektet Innovativa parkerings- och mobilitetslösningar i klimatsmarta städer som du kan läsa om i det här numret av Innovation, som handlar om flexibelt stadsbyggande där man ställer krav på mobilitet istället för på antalet parkeringsplatser. Genom att tillhandahålla bilpooler, cykelpooler, hemleveranser och närhet till kollektivtrafik minskar bilberoendet.

Samtidigt behövs lösningar som gör att fordonen förbrukar mindre energi och ger lägre utsläpp. Som ett av de första länderna i världen genomför Sverige nu tester med el för tunga transporter på allmän väg. I satsningen som Vinnova är med och finansierar testas hur lastbilar kan gå på el från en luftledning eller en skena i marken.

Nästa generations resor och transporter är också ett av de fem strategiska samverkansprogram som regeringen har lanserat och där Vinnova fått en nyckelroll för att få många aktörer att dra åt samma håll. Det behövs samordnade satsningar på innovation inom bland annat infrastruktur, fordon, bränslen och inte minst när det gäller att utnyttja digitaliseringens möjligheter för att utveckla smartare och mer hållbara transporter.

Kommentera

Tidningen Innovation modererar kommentarerna på sidan. Vi förbehåller oss rätten att radera poster som innehåller till exempel personangrepp, reklam, rasistiskt eller sexistiskt innehåll. Det gäller även poster med länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.