Porträtt av Sara Öhrvall som går uppför en trappa.
Sara Öhrvall.

Digitalisering har blivit en ny dimension

Sara Öhrvall delar sin tid mellan konsult- och styrelseuppdrag och sitter sedan i december i Vinnovas styrelse. För ett par år sedan var hon med och grundade Mindmill, ett nätverk av egna företagare som arbetar under samma namn.

– Jag tror att det i framtiden kommer bli allt vanligare med egna oberoende individer som går in och ut ur olika konstellationer.

Vi träffas i kafeterian på Epicenter, Stockholms första innovationshus, där Mindmill hyr in sig tillsammans med många andra likasinnade. Här är alla spirande innovatörer välkomna att teckna ett medlemskap och på så sätt knyta nya kontakter och samarbeten.

– Att sitta här har gett mig många nya idéer, säger Sara Öhrvall. Jag tror att vi är förbi fasen där företagandet är den optimala organisationen av arbetskraft.

I botten är hon civilekonom. Första jobbet var på Toyota i Tokyo, men hon bytte ganska snabbt till Volvo Cars där hon jobbade på produktplaneringssidan.

– De arbetade väldigt progressivt. Alla utvecklingsteam bestod av marknad, design, konstruktion och produktion som jobbade parallellt med varje nybilskonstruktion från marknadsundersökning till lansering. Det var ett fantastiskt bra och väldigt modigt sätt att arbeta.

Volvo tog bland annat fram en miljögasbil som kom ut i begränsad upplaga, men efterfrågan visade sig vara låg. Det blev en viktig lärdom för Sara Öhrvall.

– Det här gäller vid många skiften. Det går att se dem ganska tidigt om du är alert och studerar signalerna i samhället. Men det tar ofta längre tid än man tror innan marknaden finns på plats, samtidigt som det finns en tendens att underskatta hur omvälvande det kommer att bli. När marknadsskiftet väl har skett är det för sent att ställa om. Nu blev det Toyota Prius som tog täten istället för Volvo.

Sara Öhrvall har ofta haft rollen som den som driver fram förändringar och hon försöker att hålla sig i gränslandet mellan vad man kan göra med ny teknik och vad användarna verkligen får nytta av.

– Jag vill se det från båda perspektiven så att det inte bara blir innovation för sakens skull. Det ska finnas ett marknadsperspektiv och en efterfrågan. Det gäller att hitta sätt att motivera och engagera människor i det skiftet. Det är samma sak när man jobbar med digitalisering.

Hon menar att alla inte gillar den digitala utvecklingen eftersom den hotar deras befintliga kompetens eller roll. Men det gäller ändå att få med sig dem eftersom de för det första ofta har fel, deras kompetens måste bara uppdateras, och för det andra för att undvika att de motarbetar.

Tuff transformation

Hon började jobba med digitalisering som vd på varumärkesbyrån Differ redan under den så kallade dot com-tiden på 90-talet när alla start ups växte så det knakade och de stora företagen ville transformeras. Digitalisering stod högt på agendan och det fanns en enorm framåtanda. Sedan kom it-kraschen och allt rasade.

– I efterhand kan man se att många av affärsidéerna och -modellerna var till stor del rätt, men man var för tidigt ute. Det jag skulle vilja förstärka från den tiden, som till viss del fortfarande finns kvar, är Stockholms position som nav när det gällde innovation, framåtanda och tilltro till den nya tekniken.

Differ överlevde men 2003 sålde hon och de andra delägarna företaget och Sara Öhrvall tog en liten paus i livet. Hon flyttade till New York och läste arkitektur och design på Parsons School of Design.

– Jag tycker att designfrågan är viktig i allt man gör, men det var mest ett sätt att tanka nya intryck. Väl hemma igen startade jag konsultbyrån Ninety som till största delen arbetade med digital innovation och strategiska utvecklingsfrågor, främst inom retail och media.

Till slut blev det så mycket media att Jonas Bonnier, som då var nybliven vd för Bonnier, tyckte att det var lika bra att flytta verksamheten inhouse. Sara Öhrvall tog plats i koncernledningen och startade upp en forsknings- och utvecklingsavdelning som både skulle transformera befintliga enheter, hjälpa dem att förstå vad digitaliseringen innebar, rigga internt för att klara av den och skapa helt nya digitala produkter och tjänster.

– Det var ganska tufft att driva den transformationen. Men det är en lärdom i sig att man så lätt mäter sig mot sina konkurrenter istället för att se de aktörer som kommer från ett helt annat håll. Det var sex år av tung intensiv kamp men väldigt, väldigt roligt.

Allt hänger ihop

År 2009 fick de tillåtelse av Bonnier att öppna en forsknings- och utvecklingsenhet i San Francisco som hade som första uppdrag att utveckla för Ipaden som man anade var på väg. Arbetet gick främst ut på att ta fram nya plattformar.

– Vi gjorde en konceptstudie av vad vi ville bygga och lade ut den på sociala medier som Apple sedan fick syn på. De tog kontakt och tillsammans med deras utvecklare fick vi fram plattformen i tid till lanseringen den 9 april 2009. Vårt magasin, Popular Science, var det första i världen på Ipad vilket känns väldigt kul.

Sara Öhrvall ser samarbetet med Apple som ett intressant exempel när det gäller nätverksutveckling och hur långt det går att komma i sin produktutveckling med rätt partner. Genom gemensamma syften går det att väva samman sin tekniska utveckling och komma i mål, även för ett – i globala sammanhang – litet företag som Bonniers.

– Jag tror att man mer och mer går mot den typen av samarbeten. Allt hänger ihop och vi måste tänka i nätverk, ekosystem, och se hur man kan använda sig av de stora aktörernas innovationskraft för att få fram sina egna produkter, något som ofta är ganska kontroversiellt. Vi fick mycket skit för att vi släppte vår fina nya idé gratis på nätet med en creative commons-licence (fri användning) men det lönade sig i längden.

Sara Öhrvall är nybliven styrelseledamot i Vinnova och hoppas kunna bidra med sina erfarenheter av att sitta i koncernledningen för ett stort företag som genomgår en digital transformation.

– Den fjärde industriella revolutionen kommer nu vilket både näringslivet och offentlig sektors omställning kommer att handla om. Jag har varit delaktig i både tjänste-, industri- och entreprenörskapsvärlden. För mig är digitalisering en kraft som möjliggör de förändringar vi vill se. Utöver tid och rum har digitalisering blivit ytterligare en dimension som skär tvärs igenom. Man måste förstå den för att kunna förhålla sig till den, men det betyder inte att man måste förändra allt. Det är det som känns så spännande med det här uppdraget.

Kommentera

Tidningen Innovation modererar kommentarerna på sidan. Vi förbehåller oss rätten att radera poster som innehåller till exempel personangrepp, reklam, rasistiskt eller sexistiskt innehåll. Det gäller även poster med länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.