Smartare laddning

Elbilar i all ära, för att de ska gå att köra måste det gå att ladda dem också. Svenska Chargestorm bygger smart laddinfrastruktur som gör att fler kan ladda samtidigt.

Tredje kvartalet 2016 fanns det 24 800 laddbara bilar i Sverige, och när den här tidningen kommer ut är de ännu fler med tanke på att flottan ökar med nästan
1 500 bilar per månad. Men 2009 när Chargestorm startade i Norrköping såg situationen helt annorlunda ut.

– Några få bilar hade kommit ut på marknaden, men under hela 2010 var det bara fyra stycken köpare som ansökte om och fick supermiljöpremien som fanns för el-bilar, berättar Patrik Lindergren, grundare och vd för Chargestorm.

Men trots den minst sagt ganska lilla marknaden såg han och hans två kollegor en så stor potential för elbilar att de bestämde sig för att starta ett företag som skulle skapa infrastrukturen som behövdes för att ladda en framtida elbilsflotta.

– Då diskuterades det mycket vad som behövde komma först, el-bilen eller laddstationerna. Men vi såg att det var många som var beredda att investera i infrastrukturen för att stå beredda när ökningen tog fart så vi bestämde oss för att satsa.

Smarta laddstationer

En del i det var att tillsammans med Jämtkraft och med finansiering från Vinnova genomföra en testinstallation i Östersund. På så vis skulle man både kunna testa mjukvaran men också logga information om laddningen för att kunna utvärdera användningen och förbättra sitt erbjudande.

– Vi säljer inte eluttag, vi säljer smarta laddstationer som kommunicerar både med fordonet och back office (företagets informationssystem) vilket ger mervärde för användarna.

Något som till exempel gör det möjligt att fördela strömmen mer effektivt till de olika laddstolparna på en parkering för att kunna ladda fler bilar fortare. Eller att ge vissa bilar, till exempel hemtjänsten, en snabbare laddning än de som ska stå parkerade länge.

– Vi såg när vi startade att det fanns många som sålde gröna eluttag, men att det var få som sålde smarta helhetslösningar, en nisch vi bestämde oss för att ta.

Något som visade sig vara exakt rätt beslut. Sedan starten 2009 har de visat svarta siffror från dag ett, i början till viss del genom att sälja konsulttjänster, men efter att elbilsförsäljningen tog fart på riktigt 2014 har problemet snarare varit att kunna möta efterfrågan. Idag finns Chargestorms teknik på över 11 000 laddplatser och första halvåret 2016 omsatte man lika mycket som hela 2015. Och framtiden ser lovande ut.

– I princip alla länder har idag satt mål om när de ska bli fossilfria och elbilen och infrastrukturen kring den är en viktig del för att nå det målet.

Kommentera

Tidningen Innovation modererar kommentarerna på sidan. Vi förbehåller oss rätten att radera poster som innehåller till exempel personangrepp, reklam, rasistiskt eller sexistiskt innehåll. Det gäller även poster med länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.