Fem tips för att höja innovationsförmågan

Zombieamnesti och att fira misslyckanden är två sätt att få igång det kreativa flödet på jobbet. Här delar Leif Denti, forskare i innovationspsykologi vid Göteborgs universitet, med sig av sina bästa tips.

Gör innovation till en rutin

Hemligheten bakom innovativa organisationer är att de inte ser innovation som något magiskt utan som en förväntad arbetsuppgift. Skriv därför in ”bidra med idéer” i arbetsbeskrivningen och inför minimala strukturer för hur det ska gå till genom exempelvis framtidsmöten varannan vecka där alla får presentera sina idéer. Utgå gärna från ett bestämt tema eftersom det är lättare att vara kreativ och fokuserad om det finns bestämda ramar. Det ger ofta färre, fast bättre idéer.

Avsätt tid

En tvåhänt person är lika duktig på att använda båda händerna. Men många organisationer är enhänta, det vill säga man är bra på det operativa arbetet här och nu. Men även den innovativa handen kräver struktur och utrymme för att utvecklas.

Sätt av en timme i veckan åt nytänkande. Det kan handla om allt från omvärldsbevakning till att titta på vad andra har gjort i samma situation eller att spåna fram nya förslag och idéer tillsammans med en kollega.

Tänd många eldar

Eftersom det är svårt att veta om ett projekt kommer att lyckas eller inte är det bättre att tända tusen eldar och hoppas att någon av dem blir en stor brasa. De mest innovativa företagen, som till exempel Google eller 3M, sätter hela tiden i gång små projekt varav vissa går väldigt bra och börjar växa. Projekten kvalificerar helt enkelt sig själva innan de får mer resurser.

Fira misslyckanden

Risk och innovation går hand i hand. Tillåt misslyckanden genom att redan från början göra skillnad på vilka fel som får begås och inte. Det kan till exempel vara okej att slösa med företagets resurser eller få kritik i pressen om projektet misslyckas men det är inte okej att bryta mot lagar och regler och så vidare.

Det är också viktigt att den som misslyckas inte skuldbeläggs. Det finns organisationer som firar projekt som gått åt pipan genom att ta fram skumpan och tacka för försöket. Det visar att det är okej att slösa med företagets resurser eftersom även ett misslyckat försök kan leda vidare och löna sig längre fram.

Inför ”zombie–amnesti”

Lägg ner misslyckade projekt istället för att skuldbelägga eller sopa dem under mattan. Annars riskerar man att få ”zombieprojekt” som ligger kvar i organisationen som en levande död eftersom ingen vågar erkänna att det inte går så bra. Resultatet blir att det tar resurser från andra projekt som skulle kunna lyckas.

Inför en amnesti en bestämd tid på året då projektledarna får möjlighet att krypa fram och säga att de vill lägga ner sina projekt utan några som helst konsekvenser.

 

Vill du ha fler tips? Besök www.tusentips.se

Kommentera

Tidningen Innovation modererar kommentarerna på sidan. Vi förbehåller oss rätten att radera poster som innehåller till exempel personangrepp, reklam, rasistiskt eller sexistiskt innehåll. Det gäller även poster med länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.