Silicon Valley tar svenska startups till högre höjder

Acceleratorprogrammet TINC ger svenska entreprenörer chansen att på plats knyta nya kontakter och söka kapital. Kristina Lagerstedt, en av grundarna till bolaget 1928 Diagnostics, tog chansen och hoppas få sin mjukvara CE-märkt och godkänd av det amerikanska läkemedelsverket under 2018.

Silicon Valley, som sträcker sig från San Francisco i norr till San Jose i södra Kalifornien, är snarare ett begrepp än en fysisk plats. Namnet myntades redan på 1970-talet då området var ett mecka för de halvledarföretag som växte fram i kölvattnet av kalla kriget. Under årens lopp har området gått igenom en rad omvälvande teknikförändringar, från persondatorns intåg till födelsen av World Wide Web. I dag är Silicon Valley ett av världens största IT-centrum. Här blomstrar etablerade företag, startups, riskkapitalister och universitet i ett stort innovativt ekosystem.

Svenska startups har möjlighet att delta i The Nordic Innovation House olika program, som till exempel det fyra veckor långa acceleratorprogrammet TINC, som står för Tech Incubator. På plats i Silicon Valley får deltagarna bland annat hjälp med affärsutveckling, pitchträning, skalningsstrategier, nätverksbyggande och förståelse för kapitalanskaffning. De får också möjlighet att träffa potentiella partners och kunder.

Kristina Lagerstedt deltog i programmet i våras. Hon är en av grundarna till bolaget 1928 Diagnostics, som har utvecklat en plattform för diagnostik och övervakning av resistenta bakterier. Med hjälp av mjukvaran kan sjukhusen snabbare ge rätt behandling och kartlägga hur bakterier sprids, vilket leder till att patienterna fortare blir friska och att användningen av antibiotika kan minskas. Bolaget har förberett sig för en expansion i USA så Kristina Lagerstedts och forskningschefen Willhelm Paulanders deltagande i TINC låg helt rätt i tiden.

– Vi befinner oss i en expansiv fas där vi växer på nya marknader och har tagit in kapital. Vi åkte till Silicon Valley med målet att ta klivet in på den amerikanska marknaden. Här är konkurrensen hård så man måste veta om ens produkt funkar. För oss var det viktigt att träffa potentiella kunder och förstå vilka utmaningar de har, säger Kristina Lagerstedt.

De hade upp till tio möten per dag med allt från sjukhusledningar till potentiella samarbetspartners och investerare.

­– Vi möttes av ett stort intresse, framför allt för de produkter vi har i pipeline och håller på att utveckla. Vi fick två konkreta leads, ett universitetssjukhus och ett privat labb, men inget avtal är skrivet ännu, säger Kristina Lagerstedt.

Dynamisk och innovativ hubb

Anne Lidgard har varit i Silicon Valley sedan 2012 då hon etablerade Vinnovas kontor, lockad av möjligheten att få verka i den mest dynamiska och innovativa hubben i världen för Sveriges räkning.

– Det är en jättespännande miljö att befinna sig i. Klimatet är öppet och det finns en väldigt positiv inställning till nya idéer, även radikala sådana. Fokus här ligger inte bara på att tjäna pengar utan också på att göra avtryck och skapa produkter och tjänster som gör skillnad, säger Anne Lidgard.

Syftet med Vinnovas närvaro i Silicon Valley är att komplettera det svenska innovationssystemet genom att skapa kontaktytor och nätverk för svenska entreprenörer och startups.

– Det är svårt att ta sig fram om man inte känner någon. Vi underlättar för entreprenörer genom att ge dem tillgång till de nätverk och den kunskap de behöver. Det kan till exempel handla om att komma i kontakt med relevanta rådgivare och partners eller få en inblick i hur konkurrensen ser ut, säger Anne Lidgard.

Rätt förväntningar

För att få ut maximalt av sin vistelse åkte Kristina Lagerstedt och hennes kollega till Silicon Valley redan innan programmet drog igång för att boka möten och träffa mentorer. De stannade även kvar en tid efteråt för att ha uppföljningsmöten. Men det var inte bara möten med kunder som stod i fokus. De ville också lära sig hur man gör affärer med amerikaner och få idéer kring hur man bygger upp ett utvecklingstungt hälsobolag som 1928 Diagnostics, med en affärsmodell lånad från techvärlden.

­– Under programmet varvades många bra workshops inom försäljning och ledarskap med möten, pitch-övningar och tid med mentorer. Vi entreprenörer hade också möjlighet att dela idéer och erfarenheter med varandra. Vi kommer till exempel att inleda ett samarbete med en annan startup med en spännande affärsidé, säger Kristina Lagerstedt.

– TINC är en fantastisk möjlighet att få jobba med det egna bolaget och dess utmaningar. Hittills har 27 startups deltagit i programmet och de flesta gör någon slags förändring efteråt, det kan till exempel handla om affärsmodellen eller marknadsstrategin. De startups som varit här har också ökat sin omsättning avsevärt och har tagit in stora summor i kapital. Det sker även en förändring på det personliga planet. Man tänker större och får ett bättre självförtroende, säger Anne Lidgard.

Värdefull feedback

Även om alla företag skulle ha nytta av att insupa atmosfären i Silicon Valley och få en del aha-upplevelser anser Anne Lidgard att det är de får ut mest av att åka är de startups som kommit igång med försäljningen på hemmaplan, börjat få kundfeedback och nu vill skala upp verksamheten.

– Det är viktigt att ha realistiska förväntningar när man kommer hit. En vanlig missuppfattning är att det är enkelt att kamma hem riskkapital. Det är det inte. Även om det finns gott om riskkapital så är konkurrensen stenhård. Däremot finns möjlighet att träffa investerare som kan ge värdefull feedback på din verksamhet.

En annan missuppfattning är att det bara är att flytta företaget hit så ordnar sig resten. Men det är inte så enkelt som det låter. Dels är det väldigt dyrt att etablera sig i Silicon Valley, dels är det svårt att rekrytera och behålla kvalificerad personal.

­– Du konkurrerar med företag som Facebook och Google. Däremot kan det verkligen vara värt att ha en närvaro här, säger Anne Lidgard, som håller på att utveckla erbjudanden till mer etablerade företag som behöver ha koll på vad som sker i startupvärlden av relevans för den egna verksamheten.

Kristina Lagerstedt och 1928 Diagnostics kommer att fortsätta på det inslagna USA-spåret. Innan årets slut hoppas de ha fått sin mjukvara CE-märkt och siktar på att få den godkänd av det amerikanska läkemedelsverket under 2018.

– Vi kommer åka tillbaka regelbundet, både till Väst- och Östkusten och räknar med att etablera ett kontor i USA under nästa år. En sak vi har insett är att innan vi rekryterar amerikanska säljare behöver vi själva förstå marknaden, avslutar Kristina Lagerstedt.

Kommentera

Tidningen Innovation modererar kommentarerna på sidan. Vi förbehåller oss rätten att radera poster som innehåller till exempel personangrepp, reklam, rasistiskt eller sexistiskt innehåll. Det gäller även poster med länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.