Skarpt test av elvägar

Två nya elvägar testas i närheten av Arlanda och utanför Gävle. En förhoppning är att det ska bidra till att hitta radikalt nya lösningar inom energi- och transportområdet.

Sverige har kommit långt i arbetet med att utveckla tekniken för elvägar som ett sätt att förbättra miljösmarta transporter i det befintliga vägnätet. E-Road Arlanda provar en teknik där en elskena i vägbanan både driver och laddar fordonet under resan. Testbanan är placerad på väg 893 mellan Arlandas fraktterminal och Rosersbergs logistikområde, en sträcka på totalt en mil där två kilometer elektrifieras i demonstrationsprojektet. Det fordon som i första hand använder elvägen är en lastbil på 18 ton med hjulmotorer och strömavtagare.

Region Gävleborg testar en strömavtagare, placerad på taket till en lastbilshytt, som matar ner ström till en elhybridmotor i bilen. På den två kilometer långa teststräckan på E16 i Sandviken, mellan trafikplatserna Hillsta och Sandviken västra, bärs luftburna elledningar upp av stolpar med 60 meters mellanrum i ena riktningen. När fordonet närmar sig elvägen fälls avtagaren upp och laddningen påbörjas.

Projekt Elvägar är den största pågående kommersiella upphandlingen i Europa och ska leda fram till att utveckla och tillämpa kunskap och lösningar i samverkan mellan industri, akademi och myndigheter.

Kommentera

Tidningen Innovation modererar kommentarerna på sidan. Vi förbehåller oss rätten att radera poster som innehåller till exempel personangrepp, reklam, rasistiskt eller sexistiskt innehåll. Det gäller även poster med länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.